fbpx

Odpověď zní ano, určitě mají. Když se, pokud možno, hned na začátku správně nastaví, mohou bezpochyby splnit očekávání firmy i účastníků kurzu. A protože mnohé společnosti opět začínají po dlouhé pauze startovat firemní jazykové kurzy, ráda bych se dnes podělila o několik tipů a doporučení, která se mi za 25 let praxe osvědčila a prověřili jsme je s našimi studenty i s vedením firem.

Dobrá zpráva na začátek

Všechny tipy jsou jednoduché a jasné.
Má doporučení a zkušenosti vycházejí z dlouholeté praxe ve firmách a budou ti zjednodušeně připomínat postup, jaký běžně ve firmě funguje při nastavování procesů. Tedy žádné zbytečné kroky navíc, které stojí více času a energie.

Kafíčková angličtina nebo dynamická změna ve znalostech

Určitě je třeba určit hned na začátku, zda jsou kurzy firemním bonusem pro zaměstnance nebo účastníci kurzů potřebují cizí jazyk pro svou práci a společnost je takto chce podpořit a očekává výsledky. Stejně tak je důležité, aby shodnou informaci měly všechny zúčastněné strany. Tedy vedení společnosti, účastníci kurzů i dodavatel kurzů.

Nemám vůbec nic proti “kafíčkové angličtině” a i na kurzech “dynamická změna ve znalostech” se dá popíjet v klidu kafíčko a může být pohoda. Ale je důležité vědět, jakou povahu má kurz mít a samozřejmost to určitě není. A pokud ti to přijde banální poznámka z mé strany, tím lépe. Je to radost, když všichni ví, co mají dělat a proč. Pro motivaci všech zúčastněných není totiž nic horšího, než přijít nečekaně v půli roku, že se bude na jeho konci testovat, nebo že jazykové výkony na pracovní pozici neodpovídají očekáváním, aniž je předem někdo avizoval.

Kurzy otevřít jazykovým auditem

Před zahájením kurzů nebo ročníku i na jeho konci vřele doporučuji jazykový audit. Jedná se o určení úrovně znalosti cizího jazyka podle SERR a ten ti skvěle pomůže nastavit jazykový start a cíl. Ať už je tvůj vlastní nebo firemní.
Pokud si myslíš, že u jazykových znalostí je to zbytečné, zkus si to představit u jiných procesů nebo projektů ve firmě. Tam by to, jednoduše řečeno, bez startu a cíle nešlo. Na jejich základě se totiž dá stanovit plán. Dá se měřit míra úspěchu a rychle zjistit, jestli je program, lektor i rytmus dobře nastaven. Může sloužit i jako skvělá motivace, protože víš, čeho chceš dosáhnout. Kromě toho je každá znalostní úroveň podrobně popsána ve Společném evropském referenčním rámci a je tak standardizována a každý ví, o co jde.

Obecná angličtina stačí

To jistě stačí, ale otázka je, jestli chceme jen “to stačí”. Pokud je ve firmě angličtina nebo jiný cizí jazyk běžně používaný v komunikaci, bez zaváhání říkám, že “obecná angličtina vážně nestačí”. Rozhodně je fajn zahrnout do kurzů i osobní témata na odlehčení a myslím, že je to tak běžné. Nicméně není nad to se rozhodnout pro firemní jazyk, popřípadě se zaměřit na komunikaci pro určitou pracovní pozici. I když se potřebuješ jen rozmluvit a zlepšit se v ústní komunikaci, nedávej do zadání, že ti stačí obecný jazyk. I začátečník může rovnou začít s firemní nebo profesní němčinou nebo angličtinou.

Kromě toho, že si hned budeš stálým opakováním fixovat důležitá slovíčka a fráze, můžeš svou profesní slovní zásobu obratem použít v praxi. A dobrý pocit z toho, že se někam posouváme a jde nám to, je k nezaplacení. Je to skvělá motivace a to je mnohdy až 50% úspěchu. Dokonce ani věk nehraje takovou roli. Efektivita, motivace a praxe jsou opravdu výkonné motory a za rok můžeš zvládnout více než za 10 let ve škole. Bohužel bez přehánění.

Jsou lepší kurzy on-line nebo prezenčně

Myslím, že obzvlášť v poslední době je to žhavé téma a musím říci, že mě to poměrně těší. Ráda bych totiž bořila mýty o tom, že online výuka je něco méně.
Samozřejmě, že nemusí být pro každého a je pochopitelné, že je “dílo”, být nyní stále někde na příjmu. Jazykový kurz ale není porada, několikahodinové školení nebo přednáška.
I většina prezenčních jazykových kurzů je v délce 60 nebo 90 minut a pokud je kurz například přes Zoom v tomto rozsahu rozmanitý, jen se nadechnete a je u konce.

Nemám v plánu rozsoudit, zda jsou on-line kurzy lepší než prezenční, ale uvedu pár nesporných výhod on-line kurzů a ty si je můžeš sám/a pro sebe srovnat s prezenčními kurzy. Jsem přesvědčená, že obě formy mají své přednosti, a když je známe, můžeme se lépe rozhodnout pro jednu z nich nebo i pro jejich kombinaci.
On-line jazykové kurzy:

  • Po celou dobu kurzu trénuješ poslech.
  • Mnohem více musíš mluvit, není zbytí. Pokrčení ramen nebo dlouhé přemýšlení se v online nenosí. – I správně se zeptat, když nevím, je důležité.
  • Musíš se více snažit se přesněji vyjádřit a využít tak maximálně slovní zásobu, kterou máš.
    Online kurz je báječný trénink na porady a jednání po telefonu nebo online platformy.
  • Tvoje pozornost je daleko vyšší, protože nemáš všechny komunikační prostředky jako při osobní komunikace.
  • Pro mnohé je online výuka možnost se “schovat za kameru” a více se uvolnit, než při setkání face to face.
  • Můžeš se připojit odkudkoliv, ať již z home office nebo ze služební cesty.
    Neztrácíš čas strávený na cestě do reálné učebny.

Na závěr bych ráda uvedla, že lektoři online kurzů musí být jazykově zdatní, musí umět nastavit atmosféru a napojit se na účastníky a být skvěle připraveni. Tento typ kurzu je pro ně téměř po všech stránkách náročnější než prezenční kurz. Kurzy přes počítač vedeme již 12 let a vždy je u nás vedli ti nejzkušenější.

Umožní firemní kurzy rychlý pokrok v cizím jazyce?

Naučit se cizí jazyk trvá daleko déle než mnohé odborné dovednosti. Nicméně pokud jsou kurzy pravidelné, doplněné domácími úkoly a znalosti obratem použiješ v praxi, pak je rychlý pokrok určitě možný.

Angličtina, němčina nebo třeba francouzština se zkrátka musí stát součástí tvé denní rutiny a pak to může fungovat. A v případě, že se potřebuješ opravdu rychle zlepšit, dostat slovíčka a slovní zásobu pod kůži a shodit obavy z náročnější komunikace, stačí firemní kurzy doplnit celodenními nebo půldenními intenzivními kurzy. Obklopit se na celý týden nebo jeden den v měsíci třeba němčinou a úspěch tě nemine. Pravidelné firemní kurzy zajistí stálý kontakt mezi intenzivními kurzy a jazykový program rozšířený o sms fráze, poslechy a mailing zajistí dokonalý kontakt a dobrou komunikační úroveň.

Pokud tě zajímá, jak fungují intenzivní kurzy, poslechni si krátké videoreference.

Dnes jsem krátce shrnula opravdu velké téma. Pokud tě některá část zajímala více, ráda ho osobně vysvětlím, ať už po telefonu, emailu nebo některé online platformě.

Novinky vzdělávacího a jazykového centra jazz-com

Objevte novinky z jazykového a vzdělávacího centra jazz-com na Hluboké. Připravili jsme pro vás podzimní jazykové kurzy angličtiny a němčiny, teambuildingy a Manažerskou akademii. Přihlaste se nyní!

Staň se mistrem moderního zákaznického servisu.

Zlepšete své dovednosti v zákaznickém servisu na workshopu “Mistrovství v moderním zákaznickém servisu” 19. září 2024 v Knížecím dvoře, Hluboká nad Vltavou. Naučte se, jak zvládat každou situaci s klidem a sebevědomím, a překvapte své zákazníky profesionálním přístupem.

Příběhy – tvůj klíč k mistrovství v jazyce

Zlepši svou jazykovou úroveň čtením příběhů v angličtině, španělštině nebo francouzštině. Objev zjednodušenou četbu a efektivní metody učení s našimi tipy a radami. Ideální pro začátečníky i pokročilé. Vyzkoušeno na našich studentech!