fbpx

Co znamená “Učit se tak, aby byl mozek spokojený?” Den Begriff „gehirn-gerechtes Lernen“ prägte die Managementtrainerin und Bestsellerautorin Vera F. Birkenbihl. Jakkoliv to zní komicky, je to jednoduché. Pokud víš, jaká pravidla mozku při učení vyhovují, máš vyhráno. Učení čehokoliv ti půjde mnohem lépe, včetně učení jazyků. Padají tak veškeré mýty, že někdo prostě nemá na jazyky buňky, na učení už má vysoký věk nebo je zakletý věčný začátečník. Jako většina složitě vypadajících věcí je to v principu velmi jednoduché. Pojďme se na to podívat společně.

Úspěšné a příjemné učení je možné, když děti i dospělí ví, jak to jejich mozky dokážou nejlépe.

Existují metody učení, které odpovídají přirozené práci mozku a tím plní úlohu, kterou mozek vlastně má: totiž dostat nás někam dál a učinit nás šťastnými. Trochu nadnesený fakt, ale fakt. Ostatně shodují se na tom i světově uznávaní vědci jako Vera F. Birkkenbihl nebo Gerald Hüther.

Co náš mozek vnímá jako negativní při učení

Ve školách a univerzitách se často učíme pro krátkodobý úspěch, jako je testování apod. Takovéto řádné biflování nezanechává žádné stopy v mozku. Zato způsobuje stres pro žáka, studenta i účastníka kurzu nebo školení. Negativní stres je ovšem pro náš mozek špatný. Dokonce i zapamatování si slovní zásoby je považováno pro mozek za negativní. Jednotlivé informace nemohou být ukládány souvisle. Nemají kontext.

Co náš mozek při učení upřednostňuje?

Náš mozek se rád učí, když z učení máme radost. Takový pocit je generován pocitem sebeuspokojení – pokud jsme skutečně pochopili, co jsme se naučili, a umíme to použít. V důsledku toho musí být učební cíle dlouhodobé. Rozvíjení a využívání schopností je motivačním katalyzátorem (urychlovačem) v mozku – Čím více ho cítíte, tím víc budete chtít. Náš mozek chce, abychom ho používali v celém rozsahu – ne jen jeho malou část. Tedy když slovíčka, tak ve větách a když věty, tak kontext nebo konkrétní situaci a pokud možno se všemi emocemi a fyzickými projevy. Jednoduše řečeno, mozek nechce při učení rozlišovat teorii a praxi. Jinak jede na půl plynu.

Tipy pro učení, které vyhovuje našemu mozku

Ráda bych dnes vyjmenovala jednotlivé tipy.

  1. Učení je individuální proces
  2. Učení je spojeno s úsilím
  3. Odměň se za své učení
  4. Učení je spojeno s pohybem
  5. Dej učení více struktury
  6. Učení chce svůj čas

Nyní jsem téma nakousla a v bodech. A co dál? Aby to mělo význam, každý tip si zasluhuje vysvětlení s praktickými příklady, ale na to by byl jeden newsletter opravdu dlouhý. Proto se jim budu postupně věnovat v dalších newsletterech jednotlivě, především v souvislosti s učením cizích jazyků a jsem přesvědčena, že ti jejich pochopení usnadní proniknout nejen do cizí řeči.

Abych tě tedy nenechala bez konkrétní rady, kterou můžeš využít hned, tady je.

Na začátku jsem uvedla, že “biflování slovní zásoby mozek považuje za negativní. Jednotlivé informace nemohou být ukládány souvisle. Nemají kontext.”

A proto jsme pro naše studenty a třeba i pro tebe připravili dvoujazyčné sms fráze do tvého mobilu na každý den.

  • slovíčka se učíš v kontextu ve frázích
  • díky překladu do češtiny (popřípadě angličtiny a němčiny) víš, co fráze znamená a hned ji můžeš použít
  • každý týden mají fráze jiné téma, které je běžné v praxi
  • učení chce svůj čas a my jsme využili tzv. princip mikrolearningu, každý den jedna fráze, abys měl/a dost času ji vstřebat a následně použít.

Pokud tě zajímají zkušenosti jiných, zde najdeš video rozhovor i další info k našemu sms servisu.

Uč se tak, jak to vyhovuje tvému mozku a objednej si své sms fráze. Fungují báječně. Sama si nechávám posílat česko-anglické fráze a mám je jako mini ranní rituál.