Marže, 4P a moudrost v byznysu: Aha momenty s Václavem Novákem

Před několika dny jsme měli tu čest uvítat na Hluboké pana Václava Nováka, jednu z nejvýraznějších osobností českého byznysu. Z mimořádného setkání “Jistota nejisté doby” jsme si odnesli nejen praktické byznysové tipy, ale i myšlenky, které nutí přemýšlet jinak o technologiích, práci i našem vlastním potenciálu.“

Nešlo jen o čísla a strategie, ale také o to, jak v nejistotě hledat smysl a příležitosti.

Ať už jsi s námi byl/a osobně, nebo tě zajímají zmíněná témata, připravila jsem několik klíčových aha momentů, které z workshopu zazněly. Chápej je prosím jako inspiraci z mých vlastních zápisků, interpretace je plně na tobě.

Češi jako světová byznysová elita

Věděli jste, že Češi jsou třetí nejúspěšnější národ v byznyse? Naši západní sousedi jsou až na 75. místě při hodnocení úspěšnosti jednotlivců. Bez dědictví zámků a továren jsme uspěli v oblastech, kde rozhodují nápady, odvaha a schopnost tvořit z ničeho high-tech řešení. Úspěšní Češi zbohatli v oboru, který je high-tech a nebo z něho high-tech udělali.

To byla velmi pozitivní informace na začátek a potvrzuje, že můžeme být úspěšní i na světovém hřišti, když se rozhodneme a něco pro to uděláme… A o tom jsme hovořili následujících pár hodin.

Nejistota nemusí být hrozbou, může být příležitostí

Dnešní svět „stojí“ na třech nejistotách:

  1. Bezprecedentní globální nestabilita
  2. Nástup umělé inteligence
  3. Deglobalizace

V každé z nich je však obrovská příležitost pro ty, kdo se nebojí inovovat.

A právě proto proběhlo představování jednotlivých účastníků na workshopu tím, že každý jeden sdělil vedle svého jména a firmy i produkt, který firma vyrábí. Zcela záměrně. Pan Novák se totiž v průběhu celého workshopu vracel k jednotlivým produktům a nabízel možnou cestu k tomu, jak konkrétní inovace, např. za vydatné podpory AI mohou firmě zajistit dlouhodobou prosperitu a růst. Téma INOVACE zaznělo na workshopu snad ve všech pádech a mnohokrát.

Marže jako zákon pro přežití

Jedna ze silných myšlenek zněla jasně:

“Firmy neumírají, protože jsou špatné. Umírají, protože nemají peníze.”

Václav Novák

Jak se toho dá dosáhnout? Marže se dá zvýšit pouze dvěma způsoby:

  1. Růstem cen, tedy výšením ceny produktu nebo
  2. Snížením nákladů

1. Jak dosáhnu zvýšení ceny produktu?
Stačí sáhnout po „marketingovém mixu“ 4P, se kterým přišel už v roce 1960 Jerome McCarthy a možná ho znáš jako 4P Philipa Kotlera, který ho zpopularizoval.
Důležité: Do každého ze 4P zapoj nástroje AI.

  • Product – Inovuj a zlepšuj.
  • Placement – Distribuuj chytřeji.
  • Promotion – Marketingem buduj hodnotu.
  • Price – Uč se ocenit vlastní přínos.

2. Jak snížím náklady?
Podíl personálních nákladů v rámci tržeb musí jít dolů. Stále.

  • Zvýším produktivitu.
  • Snížím „headcount“

Klíčové zvýšení marže přichází buď růstem ceny, nebo snížením nákladů. Chápu, že si říkáš, vždyť je to jasné, jednoduché. Ano, souhlasím. Už do roku 1960… V každém případě je to stále skvělý a pochopitelný návod k tomu, jak vytvořit nový skvělý produkt, nebo u stávajícího zvýšit úspěšnost a profitabilitu. S několika účastníky workshopu jsme se shodli, že je to vlastně úžasný a fungující návod a jsme rádi, že ho pan Novák opět připomněl.

Umělá inteligence: Nástroj nebo hrozba?

AI není jen další buzzword jako „Průmysl 4.0“. Tentokrát jde o skutečnou změnu v produktu i procesu. AI:

  • Vyřazuje ze hry stávající nástroje.
  • Nabízí unikátní dialog, pokud ji umíme správně používat. AI má být nástrojem dialogu, nikoliv pouhým zdrojem informací.
  • Vyřazuje ty, kteří zůstali v rámci práce jen u „prostředků“ bez vlastní „víry a vize“.

„Má-li rovnice řešení, tak se dá vyřešit. Ale já musím mít tu víru, že ji skutečně vyřeším.“ 

Václav Novák

Proč máme šanci uspět ve světě právě my?

Češi mají několik výhod:

  • Máme větší hlad po úspěchu než sousedé ze západní Evropy.
  • Naše odměna je nižší a znamená nižší náklady.
  • Mnoho mladých Čechů hovoří celkem dobře anglicky (i když si to často nemyslíme…)

A hlavně: umíme být řemeslníci i umělci zároveň. A to je v době AI klíčová konkurenční výhoda.

Co na závěr?

Určitě jsem nezmínila, ani zdaleka, všechny, byť velké, „aha momenty“. A možná tento newsletter nebude pro všechny. Nicméně věřím, že pokud přemýšlíš v souvislostech, nabídne ti inspiraci i konkrétní kroky.

Pokud tě některá myšlenka nebo zkušenost zasáhla, napiš mi. Ráda se potkám na dalšího workshopu nebo při diskuzi – ať už v kruhu tvůrců, lídrů nebo těch, kteří se nebojí hledat pravdu v dialogu.

Získejte praktické tipy k jazykům a manažerským dovednostem

Přidejte se k 875 odběratelům a  získejte jednou týdně jazykové tipy, osvědčené metody učení, novinky ve firemním vzdělávání. Krátké, praktické, hned k použití.
Žádný spam. Odhlášení kdykoli.

Newsletter odebírají

Podzim na Hluboké = váš náskok do roku 2026

Podzim na Hluboké je váš náskok pro rok 2026! Získejte praktické dovednosti a inspiraci z 20 let zkušeností. Workshopy pro růst manažerů a firem. Podívejte se na video a nabídku!

Canva pro firmy. Šablony, co ti zachrání nervy (a firemní styl)

Workshop Canva pro firmy: naučte se tvořit jednotné a profesionální vizuály bez grafika. Firemní šablony, brand kit a AI nástroje v praxi.

English-Czech AHA! Moments. Nová série v našem newsletteru.

Objev nové English-Czech AHA! Moments s Petrou Baer. Malé chyby, velké objevy – tipy, jak uspět v angličtině i v byznysu.