fbpx

news69

„No já vždycky dostanu nějaký impuls a mám spoustu plánů, jak se budu učit německy. Připravím si učebnici, zjednodušenou četbu, CD do auta a přihlásím se na kurz. Pak to nějak vyšumí a já se přistihnu, že už jsem na kurzu nebyl/a přes měsíc. Kdy jsem naposledy koukl/a doma do učebnice už ani nevím a v autě relaxuji při hudbě. Takže zase nic.”

Pokud ses v emailu, který mi napsal Honza z Mladé Boleslavy, našel/a, bude tě určitě zajímat, jak z takového kruhu vystoupit.
Co má fungovat, musí mít svůj rytmus
Vše to, co si Honza připravil, aby se opětovně pustil do němčiny, je naprosto skvělé, ale Honzovi chyběly zásadní věci.  
Za prvé se s nikým neporadil, jaký typ kurzu a jaké nástroje (učebnice, CD…) jsou pro něj vhodné. 
Za druhé, CD, učebnice i zjednodušená četba nebyly nijak tématicky spojeny.
A za třetí – a to je myslím to nejdůležitější, kromě pravidelného kurzu mu nikdo nepomohl s jasným plánem, tj rytmem učení se a viditelně mu jen docházkový kurz nestačil jako motivace k dalším aktivitám.
Domácí úkoly fungují
Týden mezi jednotlivými kurzy je pro mnohé z nás dlouhá doba a pokud necítíme jasnou koncepci a plán, byť jen od lektora, klesá naše nasazení a chuť. Nastavit rytmus lze velmi jednoduše i “obyčejnými” domácími úkoly. Pochopitelně smysluplnými. Ať už ti je nastaví lektor pravidelných docházkových kurzů, intenzivních kurzů nebo on-line výuky. Ideální je úkol každý týden, maximálně jednou za 14 dnů. Plnění cílených domácích úkolů mnohdy postačí na udržení znalosti. Mám to ověřené.
Příklad za všechny
Jeden z našich on-line studentů nemá bohužel možnost se z pracovních důvodů dostavit vždy na výuku. Zasílané úkoly plní až na výjimky pravidelně. V práci němčinu používá, ale jako většina z nás, v určitém okruhu slov a frází. Přesto se jeho velmi dobré jazykové auditní hodnocení, již třetí rok nemění, přestože jediná vedená a skutečně pravidelná výuka probíhá přes opravené domácí úkoly.