Hlubocká jazyková škola jazz-com s.r.o. se neustále snaží přicházet s novými moderními metodami výuky. Je první jazykovou školou v České republice, která vyučuje cizí jazyky v prostředí virtuálních světů. S Michaelou Krausovou jsme si povídali o posledním virtuálním nápadu – tentokrát pro malé děti.
Michaela je zodpovědná a důsledná máma, obdivuji, že na svého syna dokázala od útlého dětství mluvit německy, aby si bilingvní výchovou jazyk přirozeně osvojil. Němčinu zvládl. S nástupem do školy přichází ke slovu i angličtina…
Angličtina je ve škole preferovaným jazykem, je pro děti jednodušší. Nicméně s její výukou se začíná až ve 3. třídě. Vyvstává tedy otázka, co děti, které se naučí základy angličtiny už ve školkách? Všem rodičům dětí, které s nějakým jazykem začaly v předškolním věku, říkám: Nepřestávejte s výukou jakéhokoli cizího jazyka, byť jen na rok, nebo dva. Jakmile přerušíte, budou vaše děti příště zase začínat znovu. Proto mě přemlouvaly ostatní maminky, abychom “něco“ s angličtinou pro děti připravili i mimo školu.
Co jste tedy pro děti připravili?
Protože vím, jaký efekt má pouhá jedna hodina školní angličtiny týdně, rozhodla jsem se jinak: vlastně celý školní rok 13/14 jsme měli v každém měsíci pro naše kurzisty jeden celý den angličtiny. Celý den s angličtinou, většinou sobotu. Učit se jazyk neznamená umět jednotlivá slovíčka, ale umět mluvit a používat je v dialogu, jinak vám zásoba spousty slovíček stejně k ničemu není. Pokaždé se s dětmi probralo jedno téma, jedna lekce, včetně opakování. A na léto jsme připravili dva týdny anglického prázdninového kempu, protože děti přibývají. Předloni jsme ještě vystačili s jedním týdnem. Dětský tábor proběhl podle mých představ. Děti celý den žily v angličtině, lektorka používala sendvičový překlad, a děti se učily mluvit v praxi denního života, získaly základní návyky hovoru, říkaly si o vše v cizím jazyce.
Co všechno se dá během této doby naučit?
Během týdne soustředění zvládnou děti to nejpodstatnější: pozdravit, představit se, pojmenovat sebe, dění kolem, hovořit o svých Činnostech. Začali jsme číslovky, hry spojené s písničkami, běhat, chodit, skákat, tleskat. Zkratka aktivity, které patří k dětem – nehrajeme si na dospělý svět. Děti dokážou samy říct při setkání s dětmi, co by řekly i v češtině. Celý ten týden směřoval k »besídce« pro rodiče – samy předváděly, tancovaly, hrály, zpívaly asi tři písničky. A jako poslední třešnička na dortu divadelní kousek, kdy každé dítě mělo svou roli, a muselo se zapojit předvedením své postavy i slovem – a samozřejmě sledovat, co říkají ostatní a správně navázat.
A k letošním Vánocům jste vymysleli další drobnost, jak dětem přiblížit angličtinu.
Aby děti více přilnuly k angličtině, aby práce s jazykem nebyla jednou za měsíc, nebo na letním kempu, aby byla soustavnější, připravili jsme minidialogy, trvající pár minut. V počítači spolu s dítětem otevřete kratičkou lekci na každý den a najdete tam roztomilé postavičky. Jsou to ponožky, domácí věc, každý je zná. Ty naše vedou rozhovory na různá témata, aktuální v našich kurzech i v praxi.
Jak to funguje?
Každý den pošleme rodičům jednu malou lekcičku. Rodič s dítětem domluví na společné chvilce, posadí se k počítači. Nejdříve se podívají a poslechnou rozhovor, a pak zkusí mluvit společně. Text je v bublinách u postaviček, výslovnost naposloucháte. Jsou to tak kraťoučké dialogy, že stačí pět minut, abyste se zapojili a také si dialogy přeříkali. Postavičky mají svá jména, mluví za sebe, ale dítě si tam pak může dosadit své jméno a rozdělit si ostatní postavičky s vlastní rodinou.
Co si od toho slibujete?
Pravidelnost a praxi – pokud si všichni denně zvyknou na kratičkou lekci, nevypadnou z tempa, budou s jazykem v denním kontaktu. A to je důležité. První řadu programu jsme postavili tak, že osloví malé děti od prvňáků až po třeťáky. Nepochybuji, že dnešní dítě by dokázalo počítač zapnout a pustit si lekci. Jde spíš o tu každodenní důslednost, kterou by měl projevit rodič, nebo starší sourozenec, a vytrval v tom, že denně třeba po večerníčku si sedne s dítětem a lekci projdou a naučí se ji. Stojí to za zkoušku. Že to funguje, to vím.
Jak jste technicky zvládli přípravu lekce pro počítač?
Postavičky a dialogy jsme vymysleli, grafickou a technickou část zpracoval Gerhard Vocilka, takže každá lekce je kratičký ñlm. Pustit si ho je možné opakovaně. Zkoušíme první řadu, posíláme ji rodičům našich malých studentů a čekáme od nich nějaké reakce, abychom ještě náš nápad vylepšili. Samozřejmě díly budou přibývat, a počítáme s tím, že si při odběru minikurzíčků na dálku poradí i neanglicky mluvící rodič. Informace najdou rodiče na našem webu www.jazz-com.cz. První týden na vyzkoušení bude k dispozici zdarma.
Máte něco takového pro dospělé?
Pro dospělé máme dvojjazyčné fráze, které posíláme každý den na mobil. Frázi si přeslabikujete a zkusíte ji použít v řeči. A samozřejmě se k ní můžete kdykoli vrátit. Denní kapka, která pomáhá. Ve své podstatě jsme líní a málokdo je takový systematik, aby si sám naplánoval denní opakování jazyka tak, aby předsevzetí opravdu plnil. Samozřejmě je dobré dělat jazyky rutinně, ale není úplně jednoduché, vymyslet novou rutinu. Takže radím si naplánovat, že si budete čistit zuby, řeknete si větičku na nový den hezky u zrcadla. Třeba tak.
Opakování je matka moudrousti. Umět jazyky je dnes prvořadá potřeba. Tak proč nezačít co nejdřív, ve školce, ve škole, doma – třeba u počítače s minutovou denní dávkou – a s ponožkami, kterých je v každé rodině dost. At‘ už jsou v páru, nebo právě ztracené…
Hello! Říkají mi Modrá Ponožka. A jak se jmenuješ ty??
Převzato z Hlubockého zpravodaje 12/2014, autor Alena Mitter