fbpx

Sama se o online výuku a využití moderních technologií intenzivně zajímám od roku 2010, kdy jsme založili pod hlavičkou jazz-com první virtuální jazykovou školu v Čechách a začali učit angličtinu a němčinu online.

Myslím, že téma online vzdělávání v podobě online programů nebo aplikací je nyní v době distanční výuky obzvlášť aktuální, proto jsem se rozhodla ho dnes otevřít a odpovědět na úvodní otázku.

Sama jsem prošla zkušebně několik platforem a online programů, ale stále jsem trvala na tom, aby v našem centru i online výuka stále probíhala pod vedením člověka, tedy s online lektorem. Vlastní zkušenost s různými CD rychlokurzy a roboty na slovíčka, anglické fráze a desítky zpětných vazeb našich studentů mě utvrzovaly v tom, že nejefektivnější výuka je stále pod vedením živého lektora.

Potvrzení mého přesvědčení od autority z oboru mi stále chybělo, nicméně před 2 lety se mi ho konečně dostalo.

Pozn. Efektivitu chápu ve směru aktivní komunikace například v angličtině. Tedy hovořit, porozumět, psát, reagovat v různých situacích na odpovídající úrovni gramatiky a slovní zásoby. Nemám na mysli efektivní zvládnutí anglické gramatiky a slovní zásoby, aniž ji umím použít v praxi.

Autorita pro proces učení

Zmíněné potvrzení se mi dostalo od MUDr. Martina Jana Stránského, primáře University v Yale a jednoho z nejuznávanějších světových neurologů a odborníků na proces učení. Jako vážený přednášející vystoupil na naší konferenci na Hluboké na téma “Jak ovlivňují moderní technologie schopnost vzdělávat se”, a tak jsem ho následně požádala o konzultaci a kromě zajímavé diskuze na téma procesu učení jsem dostala i odpověď na svou otázku. – “Mohou programy a roboti plnohodnotně nahradit učitele / lektora v procesu učení?”

Efekt pozitivní frustrace

Odpověď MUDr. Stránského zněla: “NE. Alespoň ne nyní. Jediným skutečně účinným způsobem učení je totiž pozitivní frustrace a tu stále ještě neumí nastavit nikdo jiný než živý člověk jako partner v komunikaci.”

A co to znamená “pozitivní frustrace” v procesu učení? ( Ať už se jedná o cizí jazyky, nebo jiné dovednosti…) Uvedu konkrétní příklady pro učení se angličtiny nebo němčiny, které jsme probrali s MUDr. Stránským, a které si jednoduše dokážeš představit:

  • Člověk / lektor  klade otázky pokaždé trochu jinak, i když se ptá na tu stejnou věc. Přiměje nás tedy se soustředit a využít vše, co známe, abychom správně zareagovali a odpověděli. Nejde o automatické odpovědi na předem jasné otázky. 
  • Přímá komunikace face to face je konfrontace s živým mluvčím a počítač ji nenahradí. Není možné zapomenout na to, že každý hovor při osobním setkání má nějakou atmosféru (nejistota, pohoda, stres, nadšení, nesympatie). A ať už je pozitivní nebo negativní, je to určitý typ nekomfortu, který musíme zvládnout. Pokud si tedy sám/a zkoušíš nanečisto rozhovor se zákazníkem v angličtině, je to skvělý první krok. Ale jistotu, že se “nezamrzneš” při osobním setkání a nevypadnou ti slovíčka, ti to nedá.  Partner / lektor tě prověřuje a na situace tě přirozeně připraví. To online aplikace nebo program neumožní.
  • Skvělé pro proces učení jsou diskuze, protože prověří, zda dokážeme vysvětlit nebo obhájit svou myšlenku a třeba i pro ni získat ostatní. A to nám online aplikace nenabídne.
  • Samozřejmě při diskuzi s partnerem / lektorem pracují i emoce, které jsou v reálných situacích běžné. Nicméně program nás z míry nevyvede. Maximálně nás naštve, že nám to nejde lépe.
Toyota Kata v praxi

Jak bych tedy dnešní téma shrnula? A co to znamená pro tebe a co pro mě?

Pro tebe

Pokud se chceš opravdu učit cizí jazyk, nebo se v něm zlepšovat, zvol kombinaci. Programy a aplikace pro výuku online ti pomohou získat a procvičit si slovní zásobu, natrénovat poslech, třeba i zvládnout správnou výslovnost a psaní. Lektor jako partner ti vysvětlí, čemu nerozumíš a pomůže ti převést pasivní znalosti na aktivní. Vytvoří pro tebe atmosféru běžné komunikace a potřebnou motivaci aktivně hovořit.

Pro mě, jako jazykového poradce

Budu s naším týmem dále rozšiřovat naše intenzivní jazykové programy, které jsou založeny právě na kombinaci výuky např. angličtiny a němčiny vedené lektorem (ať již face to face nebo online) a výuky za pomoci moderních technologií, např. sms servisem, online poslechy, emailingem, či doporučenými aplikacemi. Díky této kombinaci můžeme naše studenty obklopit cizím jazykem, aby se stal součástí jejich všedního dne a pro někoho i součástí životního stylu. Mým úkolem je pomoci namíchat ten správný “koktejl”, abys úspěšně dosáhl/a svého jazykového cíle a byl/a spokojen/a.

Na závěr budu citovat komentář své blízké kamarádky a velmi zkušené metodičky Marcely, která se rozhodla naučit se anglicky: “Tak jsem si již 2x prošla duolingo angličtinu na své úrovni a teď se konečně začnu učit. Domluvila jsem se s angličtinářkou a za 14 dnů začínáme s lekcemi. Doplním si je poslechy a četbou, jak píšeš, a v létě už se s kamarády syna v pohodě domluvím…”

Michaela Krausová

Michaela Krausová

nejen váš jazykový poradce

Přeji příjemné dny plné krásných podzimních barev a pokud není právě počasí si dobít baterky procházkou, odpočiň si u anglického filmu s anglickými titulky.

15 tipů pro úspěšné zvládnutí angličtiny a němčiny

Naučit se nový jazyk nebo zlepšit své dovednosti může být někdy celkem náročné, ale existují způsoby, jak si to usnadnit. Je důležité nevytvářet si další překážky, které nám mohou v pokroku celkem účinně bránit. Není nad to, když si umíme sami sobě pěkně zatopit…...

Blíží se Mezinárodní den žen

Pozor všichni! Blíží se Mezinárodní den žen, který slavíme každoročně 8. března. Nezapomeňme na všechny ženy, které nás obklopují - maminky, babičky, sestry, kamarádky, kolegyně, a všem jim popřejme.

Prezentace v angličtině v online prostředí

Zlepši své prezentační dovednosti v angličtině a připojte se k našemu online kurzu s lektorkou Hankou Kořínkovou. Pokud chceš přirozeně a s jistotou prezentovat své myšlenky nebo  projekty  v angličtině, náš online kurz je pro tebe řešením. Pod vedením zkušené...