Sama se o online výuku a využití moderních technologií intenzivně zajímám od roku 2010, kdy jsme založili pod hlavičkou jazz-com první virtuální jazykovou školu v Čechách a začali učit angličtinu a němčinu online.
Myslím, že téma online vzdělávání v podobě online programů nebo aplikací je nyní v době distanční výuky obzvlášť aktuální, proto jsem se rozhodla ho dnes otevřít a odpovědět na úvodní otázku.
Sama jsem prošla zkušebně několik platforem a online programů, ale stále jsem trvala na tom, aby v našem centru i online výuka stále probíhala pod vedením člověka, tedy s online lektorem. Vlastní zkušenost s různými CD rychlokurzy a roboty na slovíčka, anglické fráze a desítky zpětných vazeb našich studentů mě utvrzovaly v tom, že nejefektivnější výuka je stále pod vedením živého lektora.
Potvrzení mého přesvědčení od autority z oboru mi stále chybělo, nicméně před 2 lety se mi ho konečně dostalo.
Pozn. Efektivitu chápu ve směru aktivní komunikace například v angličtině. Tedy hovořit, porozumět, psát, reagovat v různých situacích na odpovídající úrovni gramatiky a slovní zásoby. Nemám na mysli efektivní zvládnutí anglické gramatiky a slovní zásoby, aniž ji umím použít v praxi.
Autorita pro proces učení
Zmíněné potvrzení se mi dostalo od MUDr. Martina Jana Stránského, primáře University v Yale a jednoho z nejuznávanějších světových neurologů a odborníků na proces učení. Jako vážený přednášející vystoupil na naší konferenci na Hluboké na téma “Jak ovlivňují moderní technologie schopnost vzdělávat se”, a tak jsem ho následně požádala o konzultaci a kromě zajímavé diskuze na téma procesu učení jsem dostala i odpověď na svou otázku. – “Mohou programy a roboti plnohodnotně nahradit učitele / lektora v procesu učení?”
Efekt pozitivní frustrace
Odpověď MUDr. Stránského zněla: “NE. Alespoň ne nyní. Jediným skutečně účinným způsobem učení je totiž pozitivní frustrace a tu stále ještě neumí nastavit nikdo jiný než živý člověk jako partner v komunikaci.”
A co to znamená “pozitivní frustrace” v procesu učení? ( Ať už se jedná o cizí jazyky, nebo jiné dovednosti…) Uvedu konkrétní příklady pro učení se angličtiny nebo němčiny, které jsme probrali s MUDr. Stránským, a které si jednoduše dokážeš představit:
- Člověk / lektor klade otázky pokaždé trochu jinak, i když se ptá na tu stejnou věc. Přiměje nás tedy se soustředit a využít vše, co známe, abychom správně zareagovali a odpověděli. Nejde o automatické odpovědi na předem jasné otázky.
- Přímá komunikace face to face je konfrontace s živým mluvčím a počítač ji nenahradí. Není možné zapomenout na to, že každý hovor při osobním setkání má nějakou atmosféru (nejistota, pohoda, stres, nadšení, nesympatie). A ať už je pozitivní nebo negativní, je to určitý typ nekomfortu, který musíme zvládnout. Pokud si tedy sám/a zkoušíš nanečisto rozhovor se zákazníkem v angličtině, je to skvělý první krok. Ale jistotu, že se “nezamrzneš” při osobním setkání a nevypadnou ti slovíčka, ti to nedá. Partner / lektor tě prověřuje a na situace tě přirozeně připraví. To online aplikace nebo program neumožní.
- Skvělé pro proces učení jsou diskuze, protože prověří, zda dokážeme vysvětlit nebo obhájit svou myšlenku a třeba i pro ni získat ostatní. A to nám online aplikace nenabídne.
- Samozřejmě při diskuzi s partnerem / lektorem pracují i emoce, které jsou v reálných situacích běžné. Nicméně program nás z míry nevyvede. Maximálně nás naštve, že nám to nejde lépe.
Jak bych tedy dnešní téma shrnula? A co to znamená pro tebe a co pro mě?
Pro tebe
Pokud se chceš opravdu učit cizí jazyk, nebo se v něm zlepšovat, zvol kombinaci. Programy a aplikace pro výuku online ti pomohou získat a procvičit si slovní zásobu, natrénovat poslech, třeba i zvládnout správnou výslovnost a psaní. Lektor jako partner ti vysvětlí, čemu nerozumíš a pomůže ti převést pasivní znalosti na aktivní. Vytvoří pro tebe atmosféru běžné komunikace a potřebnou motivaci aktivně hovořit.
Pro mě, jako jazykového poradce
Budu s naším týmem dále rozšiřovat naše intenzivní jazykové programy, které jsou založeny právě na kombinaci výuky např. angličtiny a němčiny vedené lektorem (ať již face to face nebo online) a výuky za pomoci moderních technologií, např. sms servisem, online poslechy, emailingem, či doporučenými aplikacemi. Díky této kombinaci můžeme naše studenty obklopit cizím jazykem, aby se stal součástí jejich všedního dne a pro někoho i součástí životního stylu. Mým úkolem je pomoci namíchat ten správný “koktejl”, abys úspěšně dosáhl/a svého jazykového cíle a byl/a spokojen/a.
Na závěr budu citovat komentář své blízké kamarádky a velmi zkušené metodičky Marcely, která se rozhodla naučit se anglicky: “Tak jsem si již 2x prošla duolingo angličtinu na své úrovni a teď se konečně začnu učit. Domluvila jsem se s angličtinářkou a za 14 dnů začínáme s lekcemi. Doplním si je poslechy a četbou, jak píšeš, a v létě už se s kamarády syna v pohodě domluvím…”

Michaela Krausová
nejen váš jazykový poradce
Přeji příjemné dny plné krásných podzimních barev a pokud není právě počasí si dobít baterky procházkou, odpočiň si u anglického filmu s anglickými titulky.