fbpx

Na to se při “české” prezentaci zapomíná

Udělali jste ve firmě skvělý projekt, ale němečtí kolegové vás převálcovali prezentací toho svého? A přitom jejich projekt nebyl pro firmu ani zdaleka tak atraktivní. Atraktivní byla hlavně jejich prezentace. Pocit nic moc, to chápu. Tak to zkrátka změňte. Změň to ty. Buď lepší v obojím.

V čem tkví atraktivní prezentace
Nedokážeš si představit, že budeš při prezentaci působivě rozhazovat rukama nebo nadšeně pobíhat po místnosti? Nebo dokonce vyprávět vtipy a být tzv. free? To je v pořádku a vůbec to není třeba. I když takový prezentující jistě upoutá naší pozornost, při prezentaci je třeba působit přirozeně a jistě. A pokud takový projev není tvůj šálek kávy, je třeba využít tvých silných stránek. A své silné stránky máme všichni. Nejvíce totiž záleží na osobě prezentujícího. Žádná dobrá prezentace se neopírá o Power Point. Opírá se o osobnost prezentátora. Tedy o tebe.
Je třeba se dobře připravit
“No tomu říkám skvělá zpráva!” Copak je možné se připravit, když nejsem rozený prezentátor?  ”Komentoval mé prohlášení jeden z našich studentů. – Jistě, že je možné se dobře připravit. Samozřejmě je důležitá i faktická příprava, tedy zajímavé sdělení, které promítneme z Power Pointu na plátno. Ale to, co dělá prezentaci inspirativní, je osobnost sdělujícího. Mám tedy na mysli jeho přípravu, tzv. mentální přípravu. Jde o správnou práci se slovem, hlasem a odpovídající řeč těla. A na to se při “české” prezentaci často zapomíná. A možná také proto nebyla tvoje prezentace tak úspěšná, jak bys rád/a.
Zahraniční konkurence nemluví česky
Pokud máš zahraniční publikum, přidává se k přípravě ještě angličtina, nebo němčina. I ta je základem tvé jistoty a přirozenosti. Ovšem nemám na mysli čistou jazykovou přípravu. Vyšší úroveň jazyka totiž není zárukou úspěchu. Cestou k úspěchu je trénink prezentace přímo v angličtině. Mnohem důležitější je zažít si ty správné obraty a fráze prezentace, které se liší od běžné, byť firemní angličtiny. Dokázat tak komunikovat s publikem a správně reagovat na jeho otázky. Prezentaci v cizím jazyce je třeba trénovat současně.
Prezentujeme každý den. Cokoliv, co někomu sděluješ, o čem chceš někoho přesvědčit, či od něho něco získat, je věcí prezentace. A čím je přirozenější a přesvědčivější, tím větší máš šanci na úspěch. Připrav se na něj.