3. princip
Vztahy a souvislosti dávají učení větší smysl
“No jak si mám asi všechna ta slovíčka zapamatovat? Vždyť se to nedá. Dnes je umím a přes noc se mi vykouří z hlavy.” rozčiloval se mladík, který seděl vedle našeho stolu v jinak příjemné kavárně. Udržela jsem se a nezahrnula ho radami, nicméně mě inspiroval k dnešnímu newsletteru, protože s podobným problémem bojuje téměř každý. A není to třeba. Čti dál a uvidíš, že mi dáš za pravdu.
6. ročník konference
Trendy firemního vzdělávání ve třetím tisíciletí
18. května 2018 Parkhotel Hluboká n. Vlt.
Hostem diskuse bude profesor Zelený.
Norimberský trychtýř
Vyvrtat v hlavě otvor, vsunout trychtýř a nasypat do ní žádoucí informace, to zní skvěle. Ale ani zázračná metoda zvaná Norimberský trychtýř nám nezajistí, že se slovíčka opět nevysypou ven. Když je tam nasypeme bez ladu a skladu, stejně je nedokážeme použít a “vytáhnout” v ten správný moment ani samostatně. Natož je vsunout do věty.
Udržitelné učení
Udržitelné učení, tedy to, díky kterému slovíčka či informace udržíme, probíhá ve smysluplném kontextu. Izolovaná data (třeba slovíčka) si totiž dočasně uložíme jen do krátkodobé paměti.
Dlouhodobá paměť uchovává pouze dovednosti, které se naučíte prostřednictvím souvislostí. Při správném učení nejde o “šprtání” jednotlivých faktů. Jde o propojení podrobností. Pouze tímto způsobem se ze znalosti stane schopnost.
Peshund
Příklad při výuce jazyků: Bezhlavé memorování slovní zásoby nepřináší nic. Opravdu nic. Díky učení se jednotlivých slov nazpaměť si uložíš v mozku krásná pseudoslova, např. peshund [pes + hund], nebo pesdog, možná i doghund. Toto slovo ovšem vůbec neexistuje a ty nevíš, jak dané slovo používat v němčině popř. v angličtině. Kromě toho musíte vždy v duchu slovo nejprve přeložit z češtiny do němčiny popř. angličtiny a samozřejmě i naopak, tedy do cílového jazyka.
A právě toto překládání způsobuje naši únavu, když celý den mluvíme nebo jsme v cizím jazyce a večer máme hlavu jako balón.
Naproti tomu, když mluvíme a snažíme se chápat sdělení rovnou v cizím jazyce,
- nejsme tolik unavení
- fixujeme si lépe nové fráze
- tvoříme si vazbu na fráze a situace
- a přirozeně se nám dostává pod kůži i gramatika
Praktický trénink slovíček, který našemu mozku svědčí
- získej slovní zásobu sledováním filmů s titulky, sledováním známých filmů, kde je ti jasný děj
- využij zjednodušenou četbu, jejíž slovní zásoba a gramatika odpovídá tvé jazykové úrovni
- uč se slovíčka ve frázích a můžeš využít SMS fráze v našem každodenním SMS servisu
- uč se jazyk v reálných souvislostech – simuluj v kurzech reálné situace
- uč se slovíčka z kartiček, ale pozor, max 3-5 denně a zasaď si je do věty.
Lenost? To chápu. Ale znáš to, nechce se ti třeba jít běhat, ale když se zvedneš a jdeš, máš pak skvělý pocit a motor i na další den. Lenost sedá na nás všechny, ale nenech jí být silnější než dobrý pocit. Protože není. A ještě s sebou nese pocit selhání.
A pokud potřebuješ vyhnat lenost, nebo zkrátka poradit, jsme tu společně s našimi lektory pro tebe. Rádi ti poradíme, sestavíme tvůj osobní program a také ho povedeme.
Mrkni na video reference a napiš si o svůj intenzivní jazykový program.